Deklarácia práv nadaných detí
11.02.2015 23:30
Deklarácia práv nadaných detí v systéme vzdelávania podľa NAGC:
Nadané dieťa má právo:
- byť podporované prostredníctvom adekvátnych skúseností na vyučovaní dokonca aj vtedy, ak ostatné deti rovnakého veku či ročníka nie sú schopné profitovať z týchto skúseností,
- byť zaradené do skupín a kontaktovať sa s ostatnými nadanými deťmi počas niektorých častí vyučovania tak, aby mohlo byť pochopené, podporované a podnecované,
- byť vyučované a nie využívané ako tútor alebo učiteľov asistent počas väčšiny školského dňa,
- na predkladanie nových, pokrokových a netradičných myšlienok a koncepcií, bez ohľadu na materiály a možnosti určené pre deti rovnakého veku alebo ročníka, v ktorom je dieťa umiestnené,
- učiť sa takým veciam, pojmom a koncepciám, ktoré ešte neovláda, namiesto toho, aby bolo znova učené takým poznatkom, ktoré už ovláda,
- učiť sa rýchlejšie ako jeho rovesníci a mať také tempo učenia, ktorým sa vyznačuje a je preň charakteristické,
- myslieť alternatívne, vytvárať odlišné produkty a využívať intuíciu a inováciu v procese vyučovania,
- byť idealistické a citlivé k spravodlivosti, právu, presnosti a globálnym problémom ľudstva a mať príležitosť vyjadriť svoje názory,
- na všeobecné pochybnosti, na ponúkanie alternatívnych riešení a ocenenia komplexnosti a dôkladnosti svojho myslenia,
- byť intenzívne, vytrvalé, cieľavedomé vo svojom úsilí o získavanie vedomostí,
- prejavovať zmysel pre humor, ktorý je nezvyčajný, hravý a často komplikovaný,
- mať vysoké požiadavky na seba aj ostatných a byť citlivé na nesúlad medzi ideálmi a skutočnosťou s potrebou pomoci pri hľadaní hodnôt v ľudskej rozmanitosti,
- na vysoké výkony v niektorých oblastiach učebného plánu, kým v iných nie, s prihliadnutím na postupné zmysluplné a erudované uplatnenie v akademickej oblasti,
- na oneskorenie medzi predstavou a jej uskutočnením, medzi osobnými normami a rozvojovými schopnosťami, medzi fyzickým zretím a pohybovo-motorickými zručnosťami,
- uskutočňovať záujmy, ktoré stoja nad schopnosťami jeho vrstovníkov, ktoré sú mimo učebného plánu alebo zahrňujú oblasti doteraz nepreskúmané a neznáme.
(Zdroj: Laznibatová, J.: Nadané dieťa)