Sú učitelia dostatočne pripravení na prácu s nadanými deťmi?
Sú učitelia dostatočne pripravení na prácu s nadanými deťmi? Ak skončili iba pedagogickú fakultu, tak určite nie. Práca so všeobecne inteletovo nadanými deťmi kladie zvýšené nároky na psychologické a výchovné prístupy oproti bežným školám. Napr. vzdelávací program pre 2. stupeň základnej školy pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním ISCED 2 (www.vudpap.sk/informacie-pre-pedagogov/) na str. 4 uvádza:
"Niektoré prejavy nadaných v období dozrievania môžu byť problémové tak pre samotného žiaka, ako i pre jeho okolie. Jedná sa o také vlastnosti ako individualizmus, ambicióznosť, perfekcionizmus, ale aj zvýšená senzitivita, afektivita a hyperaktivita (verbálna i neverbálna).V práci preto treba aplikovať aj psychologické a výchovné prístupy. Zázemie školy musí poskytnúť podporné mechanizmy, aby vývin intelektovo nadaných žiakov prebiehal optimálne, bez väčších komplikácií. Prístupy pedagógov musia byť odborne kompetentné, vysoko individualizované a zároveň prispievať k formovaniu osobnostnej integrity intelektovo nadaných žiakov."
Bežné štúdium na pedagogockej fakulte vyššie uvedené požiadavky rozhodne nenapĺňa, obzvlášť keď je, ako sa vyjadrila jedna pani učiteľka, psychológia počas pedagogického štúdia "podávaná z lietadla", príliš nudná a plná poučiek. Je nevyhnutné, aby si samotní učitelia uvedomili, že bez dodatočného rozširujúceho vzdelania môžu týmto deťom len veľmi ťažko porozumieť a nedokážu s nimi efektívne pracovať.
Vzdelávací program ISCED 2 ďalej na str. 26 v časti "10. Povinné personálne zabezpečenie" uvádza:
"Pedagogickí pracovníci škôl pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním sa prijímajú na základe výberového konania, ktoré zohľadňuje požiadavky na ich pedagogické, odborné, ale aj osobnostné kompetencie. Riaditeľ školy zabezpečí, aby boli odborne zaškolení a dostatočne uvedení do špecifík práce s intelektovo nadanými žiakmi. Pedagógovia si zvyšujú kvalifikáciu postgraduálnym vzdelávaním, špeciálnym inovačným štúdiom alebo cyklickým vzdelávaním zameraným na pedagogiku nadaných."
Z vyššie uvedeného jednoznačne vyplýva, že ak chce pedagóg učiť žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, nezaobíde sa bez špecializačného vzdelávania.
Všetky vyššie uvedené aspekty spĺňa Projekt programu špecializačného vzdelávania - Edukácia intelektovo nadaných detí v základnej škole, ktorý realizuje Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie v Bratislave. V zdôvodnení vzdelávacieho programu sa uvádza "... pedagógovia v praxi však nie sú na prácu s intelektovo nadanými žiakmi dostatočne pripravení." Hlavným cieľom tohto programu je preto pripraviť učiteľov základných škôl na výchovno-vzdelávaciu prácu s nadanými deťmi. Bližšie info o tomto programe nájdete na www.vudpap.sk/sk/kontinualne-vzdelavanie/.
V súčasnosti prakticky neexistuje iné porovnateľné vzdelávanie ako vyššie uvedené, a navyše jeho odborným garantom a lektorom je taká kapacita ako Doc. PhDr. Vladimír Dočkal, CSc. Občasné víkendové semináre ho rozhodne nemôžu nahradiť.
Ostáva ešte otázka, koľko učiteľov už takéto vzdelávanie absolvovalo? Nebojte sa ich na to opýtať. A nedajte sa zmiasť rečami typu: "Ale my sa vzdelávane, chodíme ..." alebo "Ja tu už učím x rokov ...". Tak sa ich opýtajte - kde boli, kedy tam boli, koľkokrát tam boli, kedy naposledy boli na nejakom vzdelávaní, ako dlho trvalo a hlavne o čom bolo to vzdelávanie? Budete prekvapení.
A ešte jedna dôležitá poznámka. Deti s nadaním sú podľa školského zákona č. 245/2008 Z. z. deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, to znamená, že sú z pohľadu zákona v rovnakej kategórii ako napr. dieťa s autizmom alebo mentálne postihnuté dieťa. Každému je jasné, že keď chce ísť niekto učiť deti s mentálnym postihnutím, potrebuje špeciálnu pedagogiku - pedagogiku mentálne postihnutých. Bez toho by si na to málokto trúfol. Logicky, kto chce vzdelávať nadaných, potrebuje takisto špeciálnu pedagogiku - pedagogiku nadaných, pretože sú to tiež deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
Najdôležitejšie z toho všetkého sú však osobnostné predpoklady učiteľa. Ak ich raz učiteľ nemá, špecializačné vzdelávanie mu aj tak nepomôže.
(tnd)
Diskusná téma: Sú učitelia dostatočne pripravení na prácu s nadanými deťmi?
Neboli nájdené žiadne príspevky.